Nordiske dyr besøger Blågårdens Bibliotek

15.03.2017
Frem til den 31. marts udstiller 4. klasserne fra Nørrebro Park Skole på Blågårdens Bibliotek. Her står ulve, ugler og isbjørne side om side med dyr fra hele Norden. Alle lavet af genbrugsmaterialer.

Nordiske dyr har været på skoleskemaet to gange om ugen på 4. årgang på Nørrebro Park Skole den seneste måned. Det er der kommet nogle fine dyr ud af, der alle er skabt af genbrugsmateriale, og som nu bliver vist frem på Blågårdens Bibliotek. Som en del af processen har eleverne blandt andet været i Zoologisk Have, hvor en sæl gjorde et helt særligt indtryk på nogle af eleverne. 

Vi stod i Zoologisk Have lige foran glasset med sælerne. Pludselig kom en sæl svømmende helt hen til os og gnubbede sig op ad glasset. Vi kaldte den Cutty Beauty, og nu har vi lavet Cutty Beauty2,” siger Una. Cutty Beauty i Zoologisk Have var lidt større, men Cutty Beauty 2 skulle se sådan her ud.

Mens vi taler med Una, står hun og rører ved sælens runde krop. Una har lavet sælen sammen med Ayhan, Thorbjørn og Kalle.

"Dyrene er lavet af genbrugsmaterialer, pladevat og dimser,” fortæller billedkunstlæreren Lene. Rosa afbryder sin lærer og fortæller, at mange af dimserne stammer fra legetøjshelikoptere.  Eleverne har også læst Astrid Lindgren som en del af temaet om Norden, siger Lene bagefter.  

Una fortæller, at deres lærer læste Ronja Røverdatter op for dem. I nogle af de andre klasser er Mio Min Mio eller Brødrene Løvehjerte blevet læst højt. 

Fra isbjørn til sæl til ulv

”En isbjørn har en strid pels, så derfor har vi puttet lim udover pladevattet. Vores isbjørn har poter af hvide hjul. Vi har sat små, sorte hjul som skarpe klør ovenpå. Først tegnede vi en isbjørn ude i Zoologisk Have. Sammen med Therese, Karam, Hassan og Ravn har vi lavet den her.” Lærke og Agnete står og nulrer den stive pels, mens de fortæller om deres isbjørn.

Vi har lavet en ulv,” forklarer Sebastian. I begyndelsen ville han sammen med Kian og Dines også lave en isbjørn. Kroppen blev lidt for tynd, og så ville vi lave en sæl. ”Men den har brun pels, og så ville vi hellere lave en ulv,” fortæller Sebastian. 

”Vi nåede ikke rigtig at sætte ben på, der kunne få den til at stå af sig selv. Derfor fandt vi på, at den skulle hænge ned fra loftet. Jeg synes, den er ret flot.” Sebastian står kærligt og rører ved ulvens mange strimler af gardinstof, der er snoet omkring hønsenettet. 

En godhjertet isbjørn

”Ude i Zoologisk Have sad vi og tegnede en udstoppet isbjørn. Den stod på bagbenene og så meget farlig ud,” siger Liv og Rosa.

Her har vi lavet en godhjertet isbjørn med øjne fra en professorterning, sorte klør bukket i ståltråd og multijuice som parfume. Juicen væltede bare, men så blev pelsen bare lidt mere hård.” Liv og Rosa griner. De fortæller også, at de har arbejdet sammen med Khalid, Christian og Sigga om isbjørnen.

”Det her er en meget god isbjørn. Vi er meget stolte over den. Men den er også lavet med smerte, for vi brændte os alle sammen på limpistolen,” fortæller Rosa og Liv.  

Efter temaet om nordiske dyr skal børnene til at arbejde med nordiske sprog som næste step på fjerde årgangs tema om Norden.